A nuestra fabla.

A nuestra fabla.

 Las personas que nos visitan, atraídas por los paisajes y el medio físico  en general, no dejan de perseguir instantáneas de los paisajes, de ellos mismos practicando deporte, paseando por nuestros  pueblos etc. es a esos “cazadores” de instantáneas a los que me gustaría proponerles una actividad paralela el “caza palabras”.

 Aquí había una lengua, y hay, aunque poco utilizada, una forma de hablar, que puede parecer de pocas palabras,  pero inmensa en expresiones, sin conocerla, o por lo menos saber de su existencia, no se puede decir que se conoce el territorio. Nuestros monumentos, nuestras casas, con una restauración se sacan a la luz, así los pueblos se han puesto “bonitos,” pero la lengua, es algo vivo que si no se emplea, se pierde.

 

Al llegar ta la billa  de Ainsa, pondrá l ´Ainsa. Si iz  a comprar y preguntaz “hay de algo”tos puen responder  que n´ay u que no n´ay. Si querez  ir de excursión  que si ez de ir ta o puerto, que ye t´ande van as güellas as crabas y as bacas en o berano. U alomillor puyar ta Goriz u ta os Treserols. Ta bañase  Ara en Chanobas,  u a  Zinca en Aspuña,  pos as gorgas de os barrancos son “cheladas”.

Blog Falordias de Luisa Castillo

 Si miraz flórs: camomila, que ye amarga, abrinzóns, chonzeta, fragas montesinas, chordóns, matapullos, cantaricas… os árbols: caixigo, carrasca, buxo, fraixin, urmo u tremo…alomillor podez  asentazos debaixo de una zerullera, bier una rabosa, un sarrio una paniquesa u bella fuina. Si iz a comprar miel, preguntaz si bi-ha bresca. Si compraz carne, tarnasco u latón y tamién si fan, chiretas. 

Os cans siempre ataús, as auguas de muitas fuéns no se puén beber si no se deixan en o sol, porque fa mal o garganchón. No esfuriar os animals que tos trobez, son astí antes que busatros. No ponese a caminar en o rastil de o sol, as doze de meyodia, caminar de maitins con a fresca, y chitase en una sombra dimpués. Parar cudiau; o monte, os barrancos, as espelungas, os terreros, as sendas ye o nuestro patrimonio, o treballo y o bienfer  de chenerazións.

Trabajo para los cazapalabras: podéis enviar las palabras y las frases de aragonés “cazadas” a :

falordiasaragon@gmail.com

 Y si en trobaz pocas no tos alticamez ixo rai.

Share This Post

Post Comment